Op deze pagina staat een aantal lopende, succesvolle projecten kort beschreven. Door de COVID-19 pandemie zijn sommige projecten tijdelijk stil gelegd. Wil je meer informatie over deze of andere projecten? Neem dan contact met ons op. We vertellen u er graag meer over.

Inspectie van het Onderwijs

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs een nieuw instrumentarium voor het Stelseltoezicht ontwikkeld. De vragenlijsten bevatten evidence-informed indicatoren van leskwaliteit. Met het nieuwe instrumentarium worden d.m.v. de impact! tool de oordelen van leerlingen, docenten en inspecteurs over leskwaliteit verzameld (en vergeleken). Zo wordt een rijk beeld van de leskwaliteit verkregen. De resultaten worden gerapporteerd in de Staat van het Onderwijs.

Lees hier meer over het project op de website van UToday van de Universiteit Twente (KLIK HIER).

Stichting Carmel College

Op een diverse scholen binnen het schoolbestuur Stichting Carmel College wordt gebruik gemaakt van de Impact! tool voor het verzamelen van feedback over lessen. Het doel is dat docenten op basis daarvan samenwerken aan de optimalisatie van leskwaliteit.

Stockholm

Impact! wordt in Zweden op twee scholen gebruikt in het kader van een pilot-onderzoek. De tool is hiervoor vertaald naar hun eigen taal. De Zweedse docenten verzamelen leerling feedback over een les, waarna zij zelf ook de vragenlijst over de les invullen. De ‘Impact! coach observeert de les ook en geeft op de tool een oordeel kwaliteit ervan. De scores van de leerlingen en de lesobservatoren worden in de docent web-omgeving vergeleken met de scores van de docent. Door middel van intensieve begeleiding werken docenten en coaches op basis van de “Impact! cyclus” aan de verbetering van leskwaliteit.

 

Universiteit Twente

Impact! voor het hoger onderwijs wordt momenteel gebruikt door de Universiteit Twente. Docenten ontvangen zo feedback van studenten over het hoorcollege dat ze net gegeven hebben. Zo kunnen zij nog tijdens hun vak de colleges verbeteren op basis van de feedback. De studenten van dat jaar zien zo de impact van hun gegeven feedback.

 

Impact op de basisschool

De Impact! tool is ook beschikbaar voor basisschoolleerkrachten (groep 6, 7 & 8). Leerlingen kunnen zo feedback geven over een les die net geweest is. Op de VIAA hogeschool in Zwolle gebruiken studenten van de Pabo-opleiding de tool om tijdens hun stages feedback van hun leerlingen te ontvangen op de lessen die ze geven.

Saoedi Arabië

Op de universiteit van Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, wordt de Impact! tool voor het Hoger Onderwijs gebruikt. Hoogleraren gebruiken de tool aan het eind van hun colleges om feedback van studenten te ontvangen. Zo kunnen zij hun colleges direct tijdens een cursus verbeteren. 

 

Contact

iDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel: +31 (0)88 22 76 569
Fax: +31 (0)88 22 76 570

© Impact op Onderwijs | Privacyverklaring